7 Sept 2007

образите на нашата идентичност


Докато писах постинга за манекените в Черната книга на Орхан Памук, си мислех за промяната на образите в експозициите на Националния етнографски музей в София. До бомбардировките през Втората световна война в неговите зали човек е можел да срещне "истинските" восъчни лица на българина. Ако може да се говори за такъв обобщен тип и за "истински", пък изобретени антропологични образи. Все пак те претендират за близост до "оригинала", защото авторите им обикалят българските села и градове и рисуват избрани лица на място. Стремежът на управляващите музея тогава е да се съхрани онова типичното, което ни отличава от околните етнически общности. Те осъзнават "спасяването" на традиционната култура като своя мисия, очертават географски и хронологични граници на националните ни претенции и съзнателно противостоят на модернизационния поток, нахлуващ от Западна Европа.
Промяната на идеологическите нюанси и съответно управлението на България след 1944 година, случайно или не, е съпроводена с нови стандарти за експониране на облекло в музеите. Манекените вече са без лица, не изобразяват антропологични типове, не задават образ, а по-вероятно търсят такъв. Идеологията налага скъсване с миналото като деградивно и спъващо строителството на новото комунистическо общество. В началото на 80-те години носиите се полагат върху специално изработени манекени (като тези от снимката). Те не изразяват никаква емоция или жест. Напротив - контрастират и дори пречат на експонирането на облеклото в неговата цялост. Схематизират и превръщат наследството в сувенир, подобно на тиражираните национални кукли.
Случайно или не, в западните музеи върху подобни манекени се представят експонати от чужди култури. Те извеждат експоната в центъра на изложбата, но и извън културния контекст, в който е съществувал. С това започва неговия нов живот - на парче от нещо минало, далечно, екзотично, чуждо.
В тази връзка мисля, че е странно отношението на българските етнографски музеи към собствената ни култура. Вместо да изграждат "мостове" между поколенията, да предават най-пълноценно информацията, те дистанцират посетителя от предмета на показ. Съзнавам, че въпросът е спорен. Вероятно е просто модернизационна тенденция, засегнала музеите ни. А вероятно музеите ни стават все по-трудно актуални на процесите на промяна в обществото? Кога "средностатистическият" българин влиза в етнографския музей в собствения си град?

4 comments:

desa said...

Zdravey ot nashija Muzey. Za suzhalenie dori kogato ima idei za exponirane, osushtestvjavaneto im stava bavno i vsjaka gotova expo veche izglezhda "stara". Tova ne e otkazvane ot rabota, estestveno.

Anonymous said...

Приветствую, мне весьма пришелся по вкусу ваш веб-ресурс и у меня возникло желание обменятся ссылками с моими веб-порталами для повышения позиций в Гугле и Яндексе
гостевая книга \ портал \тинькофф блог \блог д медведева \дневник ру \профессиональный блог \самые популярные блоги \блог \стас садальский блог \мертвые блоги

Anonymous said...

День добрый, мне весьма понравился ваш портал и я предлагаю состоящее в обмене ссылками со своими веб-порталами с целью роста позиций в ПС
почта блог \ погода в вологде \как зарабатывать на блоге \корпоративный блог \вставки в блог \блог виктора \сервис ssangyong \почта блог \профессиональный блог за один день \бизнес блог

Plamena said...

Dobre si go kazala! Pokazvame minaloto si vurhu bezlichni manekeni. Kogato se opitame da go pokajem po nov nachin, vse ima nqkakva prechka.Spored men trqbva da se oburne vnimanie i na interiora okolo manekenite.....