14 Nov 2010

Историите на един пенсиониран куфар



Той се крие в килера на апартамента, където съм се родила. Там сега живеят мама, татко и баба. Аз не живея там от 1997 г., когато заминах за София, а после, през 2007 г. заминах за Лайден.

За куфара бях съвсем забравила, докато не стана въпрос за “Музей в куфар”, проекта на учениците ми в българското училище. Търсих в интернет картинки на куфари, пълни с нещо. Намерих много и много интересни. От приказка на приказка си спомних за куфарите, които майка ми понякога вади от килера. Вади ги, когато дойда отдалеч и няма пантофи за мен.

Куфарът, за който се сетих първо, е пенсиониран от години. Никой никъде не пътува с него вече. Той лежи на втория рафт във вградения гардероб на коридора, наричан за кратко “килер”. Куфарът има няколко истории, които ако поровиш, ще изскочат. Или ако се заслушаш, докато го отваря и затваря, майка ми ще ти ги разкаже. Ако не тя, баба ми ще я замести.

Този куфар е малък, жълтеникав, от изкуствена кожа, но още здрав. Защо тогава сме го пенсионирали ли? Защото е старомоден. И е малък, точно за ръчен багаж. А според някои куфарите се ползват за далечно пътуване, затова не става. За близки разстояния, като София и Айтос, по-удобни са саковете. Въпрос на гледна точка. В последните две-три години пътуваме често и със самолет, пътуваме с ръчен багаж само и най-удобен за случая е малкият куфар.

Така стигаме до първата история на куфара. Тя се развива някъде в 50-те или ранните 60-те години. През далечната 1960-та или 1956-та дядо ми е купил куфара, защото му е трябвал. За какво ли? Ами да пътува. А той пътувал често. На партийни събрания, на инструктажи, на семинари и командировки. По партийна линия. Дядо ми не помня много. Починал е, когато съм била на три. Но от баба знам, че е ходил в Банкя, чаак до София, на тримесечни курсове или обучения. Вероятно с жълтия куфар е пътувал. Какво са обучавали дядо ми там, не знам. Може би да следва правилната линия на Партията, да агитира и пропагандира вярно комунистическата идеология. Доколкото знам, той това е и работил на различни места в Бургас. Тази е най-мъгливата история на куфара, най-приглушено се чува и по правило е най-кратка. Обикновено завършва с “не знам повече, не ме питай”.

Как и кога куфарът се озовава в килера за по-дълго, също не знаем. Той е там откакто се помня. Пенсиониран. Защо пък е пенсиониран? Защото, когато бях малка никой не пътуваше на далеч. Веднъж в годината ходехме на близкото ни море в Созопол, не че в Бургас нямаше море, но... на почивка. А дядо вече го нямаше, за да пътува. Куфарът надживя дядо. И вероятно още дълго ще живее в килера скрит.

Там куфарът заема място, но и осигурява място. За огромната колекция терлици на мама. Защо са й на мама толкова много терлици? Ами не по нейно желание ги събира там. Ето я и втората история в куфара: терлиците са плетени от баба. През всичките тези години откак се помня. Всеки месец-два баба произвеждаше по един чифт терлици. Да ни е топло, така казва. Затова ги правела, защото от краката най-много се изстивало. Тази ми баба като млада била вечно болнава. Все кашляла, не можела да си поема въздух. Но плетяла. Да има. Терлиците са различни модели, от различни шарки и бог знае къде събирани прежди. Не са особено дебели, не и колкото днешните купешки пантофи, та вече никой не иска да ги носи. И стоят в жълтия куфар на дядо. Баба само предава терлиците на мама и й поръчва да ги носят. Така мине се не мине време, мама вади куфара и скатава нови терлици при старите.

Ето я и третата история от куфара. Терлиците носи само мама, за да има полза от плетенето на баба. И за да ги “износваме, какво иначе ще ги правим”, казва мама. Затова, като дойда аз или брат ми отдалеч, мама вади куфара и ни предлага терлици. И разказва историите, докато показва най-добрите и най-подходящи за моя крак терлици. Терлиците нямат износване. Не само защото са много, но и защото всеки скъсан терлик се носи на тази или на другата ми баба, да го "преплете". Тя запълва дупката с каквато прежда има под ръка, съчетава добре цветовете и не пропуска да преплете и здравия терлик, за да стане пак чифт, леко изменен спрямо предишния. Затова терлиците нямат свършване в нашия жълт куфар. Другата ми баба пък отдавна не плете терлици по този начин. Плете по-едри неща, одеалца. По много – за мен, за мъжа ми, брат ми, братовчедка ми и нейния мъж, тяхното дете, за мама, татко, та дори и за себе си. Огромен труд, много прежда, много време. И много приказки са се изприказвали, докато изплете толкова метри плетка, много колумбийски сериали ще завършат, докато баба изплете и последното одеалце. Обаче и тя има предадени терлици в колекцията на мама в куфара. Да не се объркате, че бабите ми са се специализирали – едната в плетене на терлици, а другата – в плетене на одеалца. Няма такова нещо. А историята на износването на терлиците, за да не даваме пари за пантофи, е типична за България и моето детство. Тя е история на хора, живяли в криза и оцеляли, въпреки държавата си. Така и нашият куфар, макар и излишен, не бива хвърлен на боклука или предаден на други, по-бедни от нас. Той се пази, не се знае за кои, по-страшни от сегашните години. Че за какво им е на по-бедните от нас? Ние не пътуваме, че те ли...

6 comments:

said...

Baby, you are a genius!!!!!

Radostina Sharenkova said...

E чак пък... Благодаря на Тили, а иначе това са упражнения за "другарката", за да се упражняват и учениците й ;))

Zhivka Janakieva said...

Ейййй, прекрасно!
Та за терлиците. Много е важно още със стъването от леглото да се обуят терлиците, да ти е топло на краката. А моите терлици получавам по няколко пъти годишно от старата си леля от Малко Търново. В тях е топлината на нейните ръце и така ми става топло и на душата.
Дано да не досаждам със своите коментарии, но тези неща са ми много близки и по сърце. Нищо, че вероятно съм на годините на майка Ви. Не бих се учудила, ако сме учили и заедно в гимназията в Бургас.

Radostina Sharenkova said...

Живка, благодаря за всички коментари :) Изобщо не са досадни, дори напротив - удоволствието, че някой чете това, което съм написала, е огромно. Относно коментарите за организацията на музейните специалисти и възможността да се работи по проекти - моля ви, напишете мнението си и във фейсбук групата "Музеите в България", за да ги прочетат по-голям кръг от интересуващи се. Защото, сигурна съм, всеки има опит в тази посока, но не го споделя с останалите. А на база на проблемите от опита си можем да открием решенията, вярвам аз. Разбира се, с помощта на професионална организация.

Zhivka Janakieva said...

Здравейте Радостина,
Мисля, че съм един от най-дългогодишните музейни работници в България - от 1977 година та до днес. Работя в Националния музей "Земята и хората". За майка Ви не се сещам, но това е нормално - все пак Бургас е голям град.Ще ми бъде приятно да посетите нашия музей в София.

Unknown said...

В неумиращите терлици, всъщност, е заключена нашата страст към "правенето", "съхранението", "представянето", "споделянето" - изобщо - парченце от голямата мозайка на човешката култура (или "Бит и култура", както се казваше в "Онова време"). Обичам твоите простички истории - в тях дори времето на "СОЦ-а" изглежда приемливо (не че не сме го изживяли някак) и като за учебниците по история. Понякога (само в промеждутъците, когато хората не хвалят децата ми) си мисля, че не е лесно да си дете на "разказвач". Но като чета твоите разкази си казвам - какво пък - даже е супер интересно. А и се утешавам, че има и други деца, заставени някак си от самосебе си да слушат и запаметяват - по най-стария възможен устен начин. Чудно. Или както казва Карлсон - "Че съм умен, умен съм, но защо съм и толкова красив. Може би, защото съм скромен, а скромността краси човека". Не се уморявай да държиш кормилото на разказването, Хубавице! Попътен вятър имаш за Великата Испанска Армада! ;)