25 Feb 2008

Музей на работата, Норшопинг, Швеция (Arbetets Museum, Norrköping)

В музея на работата, Норшопинг попаднах по повод четвъртия по ред NaMu-семинар, занимаващ се с националните музеи (виж www.namu.se).Темaта на конференцията беше "Comparing - national museums, territories, nation-building and change" и се проведе от 18 до 20 февруари 2008 година. Ще се опитам да скицирам някои особености на експозицията, доловени от презентацията на директора на музея, както и от лични наблюдения.


Преднамерено хаотична експозиция. Множество прегради, помещения, ниши. Максимално усвояване на вътрешното пространство, оградено от производствения поток (conveyor belt). Посетителят усеща липсата на стриктна линия, по която да върви. Темите не са свързани помежду си, те преливат една в друга, както личният живот е свързан с професионалния и с политическия, икономически и социален контекст, в който индивидът съществува.


Липса на много предмети. Доминира фотографията, звукът, филмите и графичните изображения («скицирането» на темите по стените). Цветовото оформление на изложбата – предимно черно-бяла заобикаляща среда (скиците по стените и осветлението), предметите внасят «цвят», като правят пространството по-свое за посетителя.
Освен тях част от схемите са цветни, като улесняват посетителя при възприемането им. Фотосите са черно-бели, което може да е препратка към «историческия» аспект на разказа или опит за «деперсонализирането» на лицата (изображението на този човек би могло да бъде подменено с изображението на всеки друг, то не е живо, пълнокръвно и цветно, то е просто образ на човека зад него).

Връзката с други музеи
. Музеят разчита на нея за съществуването си. Невъзможността да се работи самостоятелно. Почти всички експонати са собственост на други институции. Предметите, филмите и възможността за съпоставка на регионите са същностни за изграждането на сравнително обобщена, същевременно максимално персонализирана картина на живота на работника.

Интерактивност на експозицията
. Възможност за посетителя сам да я променя според собствените си виждания – само на едно две места (при музикалната кутия и при индивидуалния успех. Използването на тези инструменти на конкретните места подчертава възможността за личен избор и невъзможността на индивида сам да променя макроикономическата обстановка.

Персонализация на разказа. Това е най-наситената с лични истории експозиция, което е жизнено важно за възприемането на разказа от страна на посетителя. Той има огромен избор пред самоидентифицирането си, възможност за вписване на личната си история в редицата от чужди лични истории. Ако се доверим на изследванията на публиката, психологическата нагласа на посетителя при запомнянето на посещението е именно вместването на собствените си преживявания (защо не и родова история) сред тези на чуждите хора, показани в експозицията. Опит за самоидентифициране през експозиционния разказ. Освен този подход, изложбата използва интерактивността като «закачка» към посетителя. Пак според изследванията на публиката, колкото по-включен се оказва той в историята на изложбата, толкова повече спомени ще има от нея.

Символика на инсталациите. Поточната линия като цикъл на модата във всекидневната култура. Функционалността на жилището – прекалената стандартизация на заобикалящата работника среда. Извеждането на предмети, свързани с революцията във всекидневната култура – прахосмукачката, достъпният автомобил, хладилникът...



Хронологични граници на експозицията.
1930-1980 г. времето на силна индустриализация на града и изобщо на страната. Дистанциране на посетителя от тези години, поглед отгоре и отстрани към времето – като по-ниско еволюционно ниво. Посетителят сега гледа от височината на икономиката на знанието.


Оценка на предмета на изложбата.
Индустриализацията получава сравнително положителна оценка – като необходимо стъпало към икономиката на знанието, като средство за натрупване на ресурси. Вероятно затова, в сравнение с този пример, индустриалните зони в България не биха получили подобно развитие. Защото те по-скоро са консуматори на ресурси. Въпреки този момент в българската икономическа история, индустриалните зони дълбоко засягат индивидуалната история на хората, работещи в тях през социалистическия период. В персонален мащаб контрастът между българската индустриализация и тази на Швеция например е нищожен, в сравнение с контрастът във външния вид на индустриалните зони. Преусвояването на пространството съответства на културната история на двете държави. В българския вариант изоставянето на пространството “да отлежи” е типична характеристика на икономиката, като същевременно е пречка пред ускореното й развитие.

Разположение на музея и усвояване на сградата. Музеят се намира в бивша тъкачна фабрика. Разполага с 6 етажа, огромна площ, която е изчистена отвътре от машините. Интериорът на фабриката е подменен с бели, празни пространства. На първия етаж е рецепцията, както и магазинът на музея. На петия – постоянната експозиция, на шестия – залите за конференции и ресторантът. Останалите 3 етажа са за администрацията, временни изложби, библиотеката и архива на музея. Асансьорите все още миришат на машинно масло, а гигантските помещения са странно внушителни.